Vrijdag vergadert de Vlaamse regering. Ze zou het best even over Zaventem hebben. Vuye en Wouters boden de oplossing meermaals aan, maar in de Kamer hadden de Vlaamse partijen hier geen oren naar. Intussen vliegen de jobs weg uit Zaventem. Vandaag verlaat Air Cargo Global de luchthaven.
Om boetes wegens overschrijding van de Brusselse geluidsnormen te ontwijken, doen enkele luchtvaartmaatschappijen gekke dingen. Ryanair raadt zijn piloten aan te vertrekken van het oostelijke beginpunt van baan 25R en dan zo snel mogelijk op te stijgen. Nadeel: het vliegtuig verbruikt veel meer brandstof. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
De luchtverkeersleider Belgocontrol laat alvast weten dat wanneer alle piloten deze ‘taktiek’ gebruiken, dit de capaciteit van de luchthaven zal verminderen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Klap op de vuurpijl: luchtvaartmaatschappij Air Cargo Global verlaat Zaventem omwille van de voortdurende onzekerheid over de geluidsnormen. Hier gaan ze de jobs, jobs, jobs. Is dit de bedoeling?
Hoe lossen we het op?
De Vlaamse regering kan voor rechtszekerheid zorgen door een nieuw belangenconflict in te roepen. Dan kan het Brusselse gewest geen boetes uitschrijven. We hebben eerder uitgelegd dat dit kan. Waar wacht de Vlaamse regering op? Heeft de leeuw geen klauwen meer?
Het is zelfs bijzonder makkelijk om dit dossier op te lossen. Het wetsvoorstel ingediend voor de V&W-fractie en medeondertekend door Barbara Pas (Vlaams Belang), biedt een definitieve oplossing. Stemt men dit voorstel, dan kunnen luchtvaartmaatschappijen die de bevelen van de luchtverkeersleiding (Belgocontrol) volgen niet langer beboet worden.
De V&W-fractie heeft gevraagd dit wetsvoorstel bij hoogdringendheid te behandelen. We krijgen steun van het Vlaams Belang. PS, sp.a, Groen en Ecolo onthouden zich. Maar N-VA, Open Vld, Cd&V en MR stemmen tegen de hoogdringendheid en dus tegen een snelle oplossing voor Zaventem. Met zo’n Vlaamse partijen, heb je de PS niet nodig om Vlaanderen te verlammen.