Zaventem: Strategie Vlaamse regering werkt niet

Asiana Airlines (Zuid-Korea) komt niet naar Zaventem omwille van de strenge Brusselse geluidsnormen en de boetes die volgen. De “strategie” van de Vlaamse regering werkt gewoon niet. Het wetsvoorstel van Vuye en Wouters is een definitieve oplossing, maar de Vlaamse partijen willen het voorstel niet steunen en stemmen ons urgentieverzoek in de Kamer weg. Arm Vlaanderen… waar jobs niet urgent zijn.

De Zuid-Koreanen vervoeren nu enkel vracht naar Brussel en kregen al voor honderdduizenden euro’s geluidsboetes. Een nieuwe directe vlucht voor passagiers tussen Seoel en Zaventem zullen ze dan ook niet opstarten. Meer nog, de kans is groot dat ze ook hun cargo-activiteiten stopzetten. De aankondiging van een akkoord met de Zuid-Koreanen moest de kers op de taart zijn van de handelsmissie van Vlaams minister Philippe Muyters (N-VA). Maar de kers komt er niet en zelfs de taart zakt als een pudding in elkaar.

Het artikel stond een beetje verborgen op bladzijde 23 van De Tijd van vorig weekend, maar de Zuid-Koreanen laten er geen misverstand over bestaan: de Vlaamse regering kan geen garanties geven over de geluidsboetes, dus komen ze niet.

Vlaamse regering durft niet…

En zeggen dat men dit allemaal zo makkelijk kan regelen. De Vlaamse regering moet maar een nieuw belangenconflict inroepen. Dan kan Brussel geen boetes uitschrijven. Maar dat durven de Vlaamse excellenties blijkbaar niet. Ze dreigen weliswaar met een belangenconflict, maar het echt inroepen doen ze niet. Dat deze lakse strategie niet werkt, is nu wel bewezen.

Wie wil weten hoe nefast de Brusselse geluidsnormen zijn voor de jobs te Zaventem, die moet maar eens het interview lezen met Claire Tillekaers, hoofd van Flanders Investment and Trade (FIT), in dezelfde weekendkrant. Ze stelt er dat vele buitenlandse bedrijven afknappen op de onzekerheid van de huidige situatie. ‘Niets is zo vervelend als een kostenpost die je niet kan inschatten’, argumenteert ze. 

Over rechtszekerheid gesproken, wat hebben Vlaamse en Brusselse regering afgesproken? Wat is hun strategie? De Brusselse regering stelt een proces-verbaal op wanneer de geluidsnormen worden overschreden, maar de boetes worden pas geïnd binnen anderhalf tot twee jaar. Kafka! Dit kan gewoon niet werken. 

Definitieve oplossing

Men kan dit ook voor eens en voor altijd oplossen. Ons wetsvoorstel maakt dat de luchtvaartmaatschappijen geen boetes meer kunnen krijgen van zodra ze de vluchtroutes volgen die de luchtverkeersleiding (Belgocontrol) oplegt. Eerst hebben we alle Vlaamse partijen gevraagd het wetsvoorstel mee in te dienen. Enkel Barbara Pas (Vlaams Belang) heeft ons gesteund. Nadien hebben we in de Kamer de hoogdringende behandeling gevraagd, maar daar waren N-VA, CD&V, Open VLD, sp.a en Groen niet voor te vinden … Enkel Vlaams Belang en V&W hebben voor gestemd. 

Arm Vlaanderen… waar het redden van jobs blijkbaar niet hoogdringend is.