“Historisch”: Vlaanderen mag betalen voor federale spoorinfrastructuur

Foto (c) Rob Dammers, flickr.com, CC BY 2.0

Vlaanderen betaalt de spoorinfrastuctuur van de federale overheid. Dit is historisch volgens minister Weyts (N-VA). Nochtans stelde zijn partij twee jaar geleden bij monde van Kamerlid Wouter Raskin nog dat de Belgische overheid de kosten hoegenaamd niet mag afwentelen op Vlaanderen. Het is nu toch gebeurd.

De woordvoerders van de politieke partijen denken blijkbaar echt dat we alle partijpraatjes gaan blijven slikken. We zetten jullie even terug op het rechte spoor, want lees hieronder twee persberichten die echt niet sporen.

Historisch: Vlaanderen gaat mee investeren in nieuwe spoorinfrastructuur, luidt de titel van een persbericht van december 2017 van Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Het persbericht vervolgt: “Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn federale evenknie François Bellot hebben een principieel akkoord gesloten over nieuwe spoorinvesteringen. De 11 Vlaamse spoorprioriteiten, aangevuld met nog eens 2 extra spoorprojecten, kunnen versneld aangepakt worden omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt. Vlaanderen zal in totaal 100 miljoen euro cofinancieren in de spoorprioriteiten. ‘Vlaanderen gaat voor de eerste keer in de geschiedenis mee achter het stuur van het spoorbeleid zitten’, zegt Weyts.”

Nu gaan we even terug in de tijd, tot 18 maart 2015. Federaal Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) stuurt volgend persbericht de wereld in: Belgische overheid mag kost voor prioritaire Vlaamse spoorlijnen niet afwentelen op Vlaanderen. 

En het persbericht vervolgt: “Volgens federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) moet Vlaanderen meebetalen voor het heropenen van de spoorverbinding tussen Hasselt en Neerpelt. Dat standpunt druist echter in tegen de gemaakte afspraken. “Als Vlaanderen zijn eigen spoorlijnen moet betalen, had men de regionalisering van de NMBS maar moeten opnemen in de zesde staatshervorming”, meent N-VA-Kamerlid Wouter Raskin. … Maar het is zeker niet de bedoeling dat de Belgische overheid de kosten van die realisaties afwentelt op de deelstaten”, besluit Raskin. Eerder gaf ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts al te verstaan dat de gewestelijke prioriteiten gefinancierd moeten worden met federale middelen.”

Het is dus toch gebeurd. Vlaanderen betaalt de spoorinfrastuctuur van de federale overheid. De federale overheid wentelt de kosten af op Vlaanderen. Dit is historisch volgens minister Weyts. Dat lijkt een beetje overdreven, de kostprijs van België, dat is reeds heel lang een factuur die door Vlaanderen wordt betaald.

Men is blijkbaar het spoor bijster. Gelukkig zijn er dwarsliggers als V&W, want dwarsliggers, die houden de sporen recht.